Onze geschiedenis

dhr w denolf_1954.jpg

1954

Meester Willy De Nolf verlaat de balie van de rechtbank van Kortrijk. Hij neemt het gratis huis-aan-huisblad ‘Advertentie’ en de betaalde krant ‘De Roeselaarse Weekbode’ over en sticht in Roeselare de nv Roularta, een uitgeverij-drukkerij.

 

De naam Roularta combineert Roulers, de Franstalige stadsnaam van Roeselare, met Art. Willy De Nolf is de vader van Rik De Nolf, de huidige voorzitter van de Raad van Bestuur.

klik voor onze volledige geschiedenis

DE-RoeselaarseWeekbode-1953.JPG

1960

Het aantal edities van ‘Advertentie’ is sterk uitgebreid en ‘De Weekbode’ is uitgegroeid tot een gezaghebbend weekblad voor heel West-Vlaanderen. Door de ontwikkeling van almaar meer nieuwe bladen en overnames van lokale weekbladen krijgt stilaan ‘De Krant van West-Vlaanderen’ (°1996) vorm. Ze noteert momenteel een oplage van 100.000 exemplaren.

huldiging_pers.png

1963

Het machinepark en de drukkerij worden te klein. Roularta bouwt een nieuwe drukkerij aan de Meiboomlaan in Roeselare, nog altijd de thuisbasis van de huidige Roularta Media Group.

1964

Met ‘Advertentie Groot-Antwerpen’ en ‘Advertentie Groot-Gent’ begeeft Roularta zich buiten de provincie West-Vlaanderen. De familie De Nolf beslist om regionale edities op te richten langs de nieuwe autosnelweg E3 – nu de E17. Vandaar een naamswijziging: ‘Advertentie’ wordt ‘Groep E3’. De voortdurende groei zal voeren tot een volledige dekking van het Nederlandstalige landsgedeelte.

drukkerij.png

1968

90 werknemers en een nieuwe rotatiepers vinden hun onderkomen in de nieuwe vleugel van de drukkerij.

groepsfoto.png

1969

De wekelijkse oplage van alle huis-aan-huisbladen rondt de kaap van 1 miljoen exemplaren. In de grootste Vlaamse steden komen regionale kantoren voor de reclamewerving.

1971

Knack’, het eerste Vlaamse nieuwsmagazine, rolt van de persen. De redactie van Knack zit in Brussel, Roularta opent daar een kantoor voor nationale reclamewerving. Rik De Nolf doet, aan de zijde van zijn vader, zijn intrede in het bedrijf.

personeelsfeest-1974.png

1972

Rik De Nolf wordt directeur van de afdeling Magazines. De familie Louis Claeys versterkt de groep. Zijn zoon Leo wordt directeur van de afdeling Drukkerij en latere ook van de afdeling Gratis Pers.

knackredacteur.png

1972

Met Sus Verleyen als hoofdredacteur begon Knack aan zijn opmars.

Zijn wekelijkse Woord Vooraf, waarvan de eerste publicatie in het 33e nummer van de eerste jaargang, 16 augustus 1972, verscheen, werd een van de meest gelezen en invloedrijke commentaarstukken.

trends.png

1975

Het tweewekelijkse financieel-economische blad ‘Trends’ verschijnt.

1976

Met ‘Trends/Tendances’ wordt Roularta voor het eerst actief in het Franstalige landsgedeelte.

1977

In de afdeling Premedia zetten computers voor het eerst teksten om in fotografisch zetwerk.

De-Streekkrant.png

1979

De E3-bladen evolueren van pure advertentiebladen naar kranten met lokale berichtgeving: ‘De Streekkrant’ telt een vijftigtal lokale edities.

1980

Roularta lanceert een sportmagazine. Vanaf 2001 wordt voor de wekelijkse titel ‘Sport/Voetbalmagazine’ – ‘Sport/Foot Magazine’ gekozen. Het magazine legt de klemtoon op voetbal maar heeft aandacht voor topsport in het algemeen.

1983

Weekendblad’ debuteert en wordt een jaar later als het Vlaams lifestylemagazine ‘Knack Weekend’ toegevoegd aan ‘Knack.’ Naar analogie daarmee zet Roularta ‘Le Vif Magazine’ en ‘Weekend Le Vif’ in de steigers.

industrie.png

1984

Roularta stapt in de markt van de b2b-magazines. Een samenwerkingsverband met de uitgeverij Biblo, die in 2003 volledig wordt overgenomen, leidt tot de uitgave van ‘Industriemagazine’. Het blad evolueert tot ‘Industrie Technisch Management’, dat voor het eerst uitkomt in 2014.

1986

Roularta steekt de landsgrenzen over. Het sluit een samenwerkingsakkoord met de Franse groep L’Express. ‘Le Vif Magazine’ wordt ‘Le Vif/L’Express’. Na een overname wordt ‘Pourquoi Pas?’ twee jaar later in dit magazine geïntegreerd.

1987

Trends gaat wekelijks en dus zijn de drie ‘weekly newsmagazines’ een feit: Knack, Trends, Sportmagazine.     

Telepro-1995.jpg

1988

Dankzij een samenwerking met het Franse Bayard Press publiceert Roularta een maandblad voor actieve senioren. In 2001 verandert de titel ‘Notre Temps’ in ‘Plus Magazine’. Nog met Bayard als partner neemt Roularta in 1994 het Franstalige tv-blad ‘Télépro’ over.

vtm.png

1989

VTM, de eerste commerciële Vlaamse televisiezender gaat de ether in. De Vlaamse Televisie Maatschappij is twee jaar eerder opgericht door Roularta en acht andere Vlaamse uitgevers. In 1998 blijven nog twee van die uitgevers over in de overkoepelende Vlaamse Media Maatschappij (VMM): Roularta en De Persgroep (beide 50%). Momenteel baat VMM de tv-zenders VTM, 2BE, Vitaya, JIM en VTM Kzoom en de radiozenders Q-music en JOE fm uit.

plus.png

1990

In Nederland ziet het maandblad ‘Plus’ het licht. Het is een initiatief van Senior Publications, een samenwerkingsverband van Roularta en de Franse uitgever Bayard Presse. In 2001 zetten ze ‘Plus’ (‘Lenz’) in de Duitse markt. Daar nemen ze in 2008 de magazinedivisie van de groep Weltbild over.

1993

De West-Vlaamse tv-zender WTV maakt zijn entree. Roularta is betrokken bij de lancering van tal van andere regionale tv-zenders en participeert voor 50% in de Regionale Media Maatschappij (RMM). Die exploiteert de twee West-Vlaamse zenders, WTV en Focus TV, commercieel. Samen met Concentra en De Persgroep creëert Roularta RTVM: een nationale reclameregie voor alle regionale tv-zenders.

steps.png

1995

Complementair aan ‘De Streekkrant’ biedt Roularta het gratis maandelijkse citymagazine ‘Steps’ aan.

kanaalz.jpg

1999

Samen met de krant De Tijd zet Roularta de financieel-economische nieuwszender Kanaal Z op. Die krijgt een jaar later een Franstalige tegenhanger met Canal Z. Sinds 2005 is Kanaal Z/Canal Z een 100% Roularta-zender. 

2000

Het Knack-pakket krijgt er een derde magazine bij: het tv- en entertainmentblad ‘Knack Focus’.

DZ_cover_DEF.png

2000

Roularta lanceert ‘De Zondag’. Dankzij een originele distributie – via de bakkers – groeit de krant uit tot de populairste van Vlaanderen, met 600.000 exemplaren en 2 miljoen lezers.

vlan_logo.jpg

2001

De divisie Gratis Pers omarmt het internet met de launch van de zoekertjessite Easy.be. Na een in 2007 afgesloten partnership met de groep Rossel gaat Easy.be over in vlan.be, de grootste zoekertjessite voor België.

nest.png

2002

Roularta introduceert het country magazine ‘Nest’.

2003

Dankzij de overname van Biblo profileert Roularta zich ook als uitgever van medische publicaties. Na de fusie van Roularta Medica en UBM in 2011 ontstaat een nieuwe uitgeverij, Actua Medica (50% Roularta), met in haar portfolio de titels ‘Artsenkrant’, ‘de Tandarts’, ‘Specialistenkrant’ en ‘de Apotheker’. Van Biblo erft Roularta ook de publicatie van gespecialiseerde nieuwsbrieven.

REU_0807_001.png

2004

Met de overname van Press News ontpopt Roularta zich met het maandblad ‘Royals’ tot een speler in het segment van de peoplemagazines. En met de overname van Media Office, met o.a. het maandblad ‘Ik Ga Bouwen/Je Vais Construire’, tot een speler in het segment van de praktische publicaties. De overname van Keesing Business Media Belgium mondt uit in de nieuwe afdeling Roularta Professional Informatie (RPI), met vakbladen als ‘Grafisch Nieuws / Nouvelles Graphiques’ en ‘M&C’ (Media & Communicatie), en met de organisatie van events en seminars op de industriële en de ICT-markt. RPI neemt in 2007 VNU Business Publications over, de uitgever van ‘Data News’, het blad voor de informaticawereld.

 

Met ‘City Magazine’ rolt Roularta het concept van het gratis stadsmagazine ook in Slovenië uit, en in 2008 volgt Servië.

overige-industrie_roularta_1.jpg

2006

Roularta begint met de bouw van een nieuwe drukkerij, een van de meeste geavanceerde van Europa.

2007

Roularta installeert één grote newsroom: het Brussels Media Center (BMC) functioneert voortaan als één groot redactiehuis voor magazines, televisie en internet.

bodytalk.png

2008

De Belgische lezersmarkt maakt kennis met ‘Bodytalk’. Het maandblad draait rond vier pijlers: gezondheid, eten, bewegen, psychologie.

googleadwords.jpg

2009

Roularta wordt erkend als Google AdWords Premium Partner.

STYLE_1_N.png

2011

Trends’ krijgt zes en tegenwoordig  negen keer per jaar het gezelschap van het lifestylemagazine: ‘Trends Style’.

logo_streekpersoneel_nl.png

2013

De som van de expertise van het overgenomen Euro DB en de knowhow van Trends Top resulteert in de creatie van de afdeling B-Information, met een uiterst performante database en een kwaliteitsvolle service op het vlak van businessinformatie.   

 

Roularta lanceert streekpersoneel.be, een website voor jobadvertenties.

 

Roularta neemt een participatie in Proxistore, dat gespecialiseerd is in geo-gelocaliseerde reclame.

digilocal.png

2015

Om zijn digitaal aanbod voor lokale klanten te vervolledigen, richt Roularta Digilocal op.

terug naar boven