Onze geschiedenis

Ga mee op reis in de rijke geschiedenis van Roularta. Maak kennis met de grondleggers van onze multimediale mediamerken. Een verhaal waaraan ook jij kan meeschrijven. Over mensen, mijlpalen en megaveel enthousiasme als constante drijfveer.

TINT IT, PRINT IT

Onze geschiedenis

Ga mee op reis in de rijke geschiedenis van Roularta. Maak kennis met de grondleggers van onze multimediale mediamerken. Een verhaal waaraan ook jij kan meeschrijven. Over mensen, mijlpalen en megaveel enthousiasme als constante drijfveer.

TINT IT, PRINT IT

1954

  • Meester Willy De Nolf neemt het gratis huis-aan-huisblad “Advertentie” en de betaalde krant “ De Roeselaarse Weekbode” over:
    start van de huidige bladen “De Streekkrant” en “Krant van West-Vlaanderen”
  • De Drukkerij Roularta start in Roeselare

1955

  • De Streekkrant (Advertentie) Izegem wordt gelanceerd.

1956

  • De Streekkrant (Advertentie) Tielt wordt gelanceerd

1957

  • Krant van West-Vlaanderen groeit : Roularta neemt Izegemse “Mandelbode” over

1960

  • Krant van West-Vlaanderen groeit door de overname van “De Oude Torhoutenaar”
  • De Streekkrant (Advertentie) Ieper wordt gelanceerd

1965

  • De Streekkrant (Advertentie) Groot Gent en Groot-Antwerpen worden gelanceerd

1966

  • Advertentie” wordt “Groep E3

1967

  • De Streekkrant (E3) Diksmuide wordt gelanceerd
  • De Streekkrant (E3) Veurne wordt gelanceerd

1968

  • De Streekkrant (E3) Eeklo
  • De Streekkrant (E3) Brugge
  • De Streekkrant (E3) Waasland
  • De Streekkrant (E3) Kortrijk
  • De Streekkrant (E3) Brussel

worden gelanceerd

1970

  • Alliantie families De Nolf en Claeys
  • De Streekkrant (E3) Mechelen
  • De Streekkrant (E3) Leuven
  • De Streekkrant (E3) Tienen
  • De Streekkrant (E3) Oostende
  • De Streekkrant (E3) Dendermonde
  • De Streekkrant (E3) Aalst
  • De Streekkrant (E3) Zottegem

worden gelanceerd

1971

  • Krant van West-Vlaanderen groeit door overname van “Het Iepers Nieuws(Ypersch Nieuws)”
  • Magazines zorgen voor diversificatie: “Knack Magazine” loopt als het eerste echt Vlaams nieuwsmagazine van stapel

1972

  • De Streekkrant (E3 – Egmontsbode) Zottegem start door overname van de “Egmontsbode”

1973

  • De Streekkrant (E3) Vlaamse Ardennen wordt gelanceerd

1975

  • Roularta lanceert “Trends” als tweewekelijks nieuwsmagazine voor de businesswereld

1976

  • Lancering “Trends-Tendances”, de Franstalige tegenhanger van Trends

1977

  • De Streekkrant (E3) (Publi Journaal) Halle en Asse starten door overname van “Publi Journaal”

1978

  • Krant van West-Vlaanderen groeit door overname van “De Zondag” (weekblad van Tielt)
  • Trends publiceert in primeur de “Top 1000”, een jaarboek met de resultaten van de 1.000 grootste Belgische ondernemingen

1979

  • Roularta viert zijn 25 jarig bestaan
  • Huis-aan-huisbladen heten voortaan “De Streekkrant”
  • Krant van West-Vlaanderen groeit door overname van “De Zeewacht” (weekblad van Oostende)

1980

  • Lancering van “Sportmagazine”, het wekelijks nieuwsmagazine van de sport
  • “Dunkerque 2000” wordt gelanceerd voor Noord-Frankrijk

1981

  • “Sportmagazine” verschijnt ook in het Frans
  • Overlijden van stichter Dr. Jur. Willy De Nolf

1983

  • “Le Vif Magazine” wordt gelanceerd, het nieuwsmagazine voor Franstalig België
  • “Industrie Magazine” wordt gelanceerd
  • Knack wordt verrijkt met “Weekend Magazine”, het eerste lifestylemagazine

1984

  • Weekend Magazine gaat voortaan als “Knack Weekend” naar de lezer

1985

  • Krant van West-Vlaanderen groeit door overname van “De Torhoutse Bode”

1986

  • “Le Vif/l’Express” ontstaat uit de fusie van Le Vif met de Belgische editie van het Franse “L’Express” (50/50 JV met Jimmy Goldschmidt)
  • “Le Vif/L’Express Weekend” wordt tezelfdertijde gelanceerd als Franstalige tegenhanger van Knack Weekend
  • Roularta verkoopt zijn 50 % participatie in “Edinord” (Dunkerque 2.000 e.a.) aan Havas

1987

  • “Trends” en “Trends Tendances” verschijnen voortaan wekelijks

1988

  • Roularta lanceeert in JV met het Franse Bayard Presse het eerste seniorenmagazine in Belgïe: “Onze Tijd/Notre Temps”
  • “Le Vif/L’Express groeit door de overname van “Pourquoi-Pas?”

1989

  • Start van eigen boekenuitgeverij: “Roularta Books”
  • De Streekkrant (De Aankondiger) Overijse start door overname van “De Aankondiger”
  • VTM, de eerste privé TV-zender voor Nederlandstalig België gaat van start met Roularta als één van de 9 initiatiefnemers (Belgische persbedrijven)
  • Start van de provinciale krant “KW Krant van West-Vlaanderen” in combinatie met de verschillende traditionele weekbladen, één voor elke stad en regio van de provincie

1990

  • Krant van West-Vlaanderen groeit door de overname van “Het Brugsch Handelsblad en “Het Kortrijks Handelsblad”
  • De Streekkrant (Ekspress) Turnhout start door de overname van “Ekspress Turnhout”
  • Roularta lanceert het tijdschrift voor kinderen “Pippo” in Nederland in JV met Bayard Presse
  • Het magazine voor de senioren “Plus Magazine” wordt in Nederland gelanceerd in JV met Bayard Presse.

1991

  • De Streekkrant (’t Reklaam) Herentals start door overname van “’t Reklaam”
  • De Streekkrant (Het Zoeklicht) Mol start door overname van “Het Zoeklicht”
  • Roularta Regie en Research krijgen onderdak in de nieuwe Roularta vestiging in Zellik

1992

  • Sport/Voetbalmagazine – Sport/Footmagazine
  • De Streekkrant (uw Annoncenblad) Vilvoorde start door overname van “Uw Annoncenblad” en “Vilvoordse Post”

1993

  • De regionale West-Vlaamse TV-zenders WTV en Focus TV worden door Roularta gelanceerd
  • Het eerste Go-jaarboek rolt van de persen

1994

  • Het gratis lifestylemagazine “Steps” (Mechelen) wordt overgenomen en door Roularta uitgerold over heel Vlaanderen
  • Het TV Franstalige magazine Télépro wordt overgenomen en voortaan uitgegeven in JV met Bayard Presse
  • Eerste Roularta CD-Rom met tekstarchief

1995

  • Roularta lanceert AVS als nieuwe regionale tv-zender voor Oost-Vlaanderen
  • Het Salon voor Senioren “Zenith” wordt gelanceerd door Plus Magazine
  • Roularta participeert in Radio Mango (West-Vlaamse Radio)
  • De VMM Vlaamse Media Maatschappij start met een tweede TV-zender KA 2

1996

  • Roularta lanceert “Style” in Nederland, een gratis lifestylemagazine naar het model van Steps
  • Roularta lanceert “Jornal da Regiao” in Portugal in JV met de Portugese groep Impresa
  • Roularta lanceert “Steps” in Frankrijk in JV met La Voix du Nord

1997

  • Roularta start regionale TV-zenders voor Oost-Vlaanderen (Kanaal 3) en Vlaams Brabant (Ring TV)
  • Roularta wordt uitgever van De Huisarts / Le Généraliste en Semper in JV met de uitgeverij Biblo
  • De Streekkrant Bornem start door overname van “de Bode”
  • De Streekkrant Mechelen groeit door overname van “Het Centrumblad”

1998

  • Roularta Media Group wordt geïntroduceerd op de Beurs van Brussel
  • Roularta verwerft 50 % van de Vlaamse Media Maatschappij (met de TV-zenders VTM en Kanaal2) in partnership met de Persgroep (50 %)
  • De nieuwssites Knack.be en Trends.be worden gelanceerd
  • “Steps” wordt in Frankrijk stopgezet.

1999

  • Roularta lanceert het nieuwe weekblad “De Zondag”, de zondagskrant voor
  • De nieuws-Tv-zender “Kanaal Z” gaat van start in JV met De Tijd
  • In Noorwegen wordt het seniorenmagazine “Vi over 60” overgenomen
  • Het magazine voor entrepeneurs “Bizz” gaat van start

2000

  • Het reismagazine “Grande” wordt gelanceerd (50 % Roularta)
  • “ Knack Focus” wordt het derde magazine binnenin het Knack-pakket, een entertainmentmagazine (met TV- en andere culturele agenda’s)
  • Het magazine “Spijs en Drank” wordt gelanceerd
  • Krant van West-Vlaanderen groeit door overname van “Het Wekelijks Nieuws” (Westkust, Westhoek en Waregem)
  • De Streekkrant Oost-Vlaanderen neemt Groep Decuyper over
  • De redacties van de magazines van de groep nemen hun intrek in het “Brussels Media Center” van Roularta
  • Roularta lanceert communitysites op het net voor reizen, beleggen en gastronomie
  • Roularta participeert voor 50 % in de lancering van het Franse maandblad “Ideat” en voor 30 % in de lancering van “A Nous Paris”, het wekelijks gratis magazine in de metro van Parijs

2001

  • In JV met Bayard presse wordt “Lenz” (Plus Magazine) gelanceerd in Duitsland
  • De Streekkrant Tienen groeit door overname van “Publipers”
  • De TV-zender “CanalZ” wordt gelanceerd als Franstalige tegenhanger van “Kanaal Z”
  • De Vlaamse mediamaatschappij lanceert de eerste nationale radio-zender voor Nederlandstalig België : “Q-Music”
  • Trends en Knack krijgen online-versie

2002

  • Roularta Local Media neemt het huis-aan-huisblad “Tam-Tam” (Knokke – Blankenberge) over
  • Het maandblad “Nest” wordt gelanceerd (en integreert “Spijs en Drank”)
  • Roularta neemt de muziek-magazines van PV Editions en Studio Press over  in Frankrijk
  • Roularta participeert voor 51 % in het “ZVA Zeeuws Vlaams Advertentieblad (49% Persgroep)

2003

  • Roularta neemt de groep Aguessau over en start een 50/50  JV samen met Groupe L’Express voor de tijdschriften  Côté Sud,  Côté Ouest,  Côté Est, Maison Française en Maison Magazine)
  • De Streekkrant groeit door de overname van Wetthra (Wetteren)
  • De groep « A Nous »  groeit met City Magazine Lille (A Nous) en City Magazine Artois-Douaisis (A Nous)
  • Roularta neemt uitgeverij Biblo over en verwerft 100 % van de Franstalige Trends, Trends Top, de nieuwsbrieven Fiscoloog (N/F) , Inside Beleggen (N/F), Balans/Bilan, Tijdschrift voor Rechtspersonen en Vennootschap TRV, Bodytalk enz., de uitgeverij Roularta Medica (met de Huisarts enz.).

2004

  • Keesing Professional Information wordt door overname Roularta Professional Information (met Grafisch Nieuws / Nouvelles Graphiques en M&C Publishing)
  • Roularta neemt het film-magazine “Studio Magazine” over in Frankrijk
  • Roularta neemt het maandblad Royals (N en F) over

2005

  • Roularta verwerft 100% van het weekblad Point de Vue in Frankrijk
  • Roularta neemt “Tempo Verde” over en lanceert “NEST” in het Frans

2006

  • « A Nous » krijgt uitbreiding met A Nous Marseilles en A Nous Côte d’Azur
  • RMG neemt controle over “A Nous Paris”
  • Roularta Gratis Pers neemt 2 huis-aan-huisbladen over in Aalter en Deinze: “De Wegwijzer” & “’t Fonteintje”
  • De drukkerij Roularta Printing in Roeselare wordt uitgebreid met 19.500m²  en de grootste heatset-offset-rotatiepers ter wereld wordt geïnstalleerd (128 pag. tabloidformaat)
  • Lancering “BodyTalk”,  het magazine voor een gezond leven
  • RMG verwerft 100% van Groupe Express/Expansion met het weekblad L’Express, de maandbladen L’Expansion en Mieux Vivre Votre Argent, Lire, Classica en Groupe L’Etudiant

2007

  • Roularta verwerft 100 % van AR Media (GO-jaarboeken)
  • Senior Publications (50 % RMG, 50 % Bayard) neemt 50 % belang in Gezondheidsnet
  • Roularta neemt VNU Business Publications over, uitgever van “Data News”
  • VMMa (50 % RMG) neemt “4 FM” Radio over
  • Roularta en Rossel samen lanceren de zoekertjessite vlan.be met immovlan.be en autovlan.be
  • Roularta neemt “Apothekerskrant” over
  • Roularta lanceert maandelijks magazine “Moneytalk”
  • Roularta neemt 100 % van netwerk “A Nous” in Frankrijk in handen
  • Roularta Local Media neemt gratis huis-aan-huisblad “Effect” over

2008

  • Roularta crëeert in het Brussels Media Centre zijn centrale newsroom voor de magazines van de groep, de nieuwssites en TV-zender KanaalZ/CanalZ
  • “Focus Vif” wordt gelanceerd als Franstalige tegenhanger van “Knack Focus”
  • Roularta Local Media neemt “Het Gouden Blad” over (Waregem)
  • Bayard en Roularta werken samen in Duitsland voor de acquisitie van 21 titels van Groep Weltbild, met “Frau im Leben” (seniorensegment), magazines voor kinderen, voor jonge moeders, “G Geschichte” enz.
  • Roularta start met “City Magazine” in Kroatië en Servië

2009

  • Roularta Local Media lanceert nieuw weekblad “Tam Tam Torhout”
  • Knack en Le Vif/L’Express lanceren “Knack/Vif Extra” (18x per jaar)
  • De Streekkrant kiest voor tabloidformaat De Zondag
  • Roularta wordt Google AdWords Premium Partner

2010

  • Roularta neemt 2 financiële salons over in Frankrijk : Fiscap en Le Forum de l’Investissement
  • Alle Roularta-bladen worden aan de abonnees aangeboden op iPad
  • RMG lanceert Challenge Z, een multimediaal pakket voor jobadvertising in België
  • De Vlaamse Media Maatschappij neemt tv-zender “Vitaya” over
  • Groupe Express-Roularta lanceert « Zeste », een culinair magazine

2011

  • Roularta lanceert nieuw project ‘Lead Generation’
  • Knack Weekend en Le Vif Weekend lanceren de luxe-edities “Weekend Black”
  • Groupe Express-Roularta neemt cultuursite “Ulike.net” over in Frankrijk
  • International Media Services (IMS) wordt opgericht voor internationale regie in België en Nederland
  • Kanaal Z/Canal Z nu ook op iPad. Steps op iPad
  • Roularta neemt beurzen “Entreprendre” en “Ondernemen” over
  • Tijdschrift Royals nu ook in Rusland (via licentie)

2012

  • Roularta Medica en UBM Medica gaan joint venture Actua Medica aan (50 % Roularta)
  • Moneytalk wordt geïntegreerd in Trends en Trends-Tendances
  • Roularta neemt Open Bedrijvendag over (in JV met Twice en Voka)

2013

  • Roularta groeit door overname B-Information (Euro DB) en lanceert “Roularta Business Information”
  • Roularta neemt een participatie van 35% in “Yellowbrick”
  • VMMA lanceert internet-tv platform “Stievie”
  • Roularta neemt “Belgian Legal Awards” over
  • Roularta neemt een participatie van 32% in “Proxistore”
  • Nieuwe nieuwsbrief: “Trends Family Business”
  • Proxistore maakt haar officiële opening in Frankrijk bekend

2014

  • Roularta neemt bladen “Beter bouwen en verbouwen / Tu bâtis, je rénove” over
  • Roularta Gratis Pers start met « Digilocal »
  • Roularta verwerft 100% van “Actua Medica” en lanceert “Roularta HealthCare”
  • Roularta verwerft 100 % van DSDW, de uitgeverij van De Streekkrant en De Zondag
  • Roularta verwerft 100 % van Roularta Printing

2015

  • Roularta verkoopt al zijn Franse activiteiten aan de groep Altice en de 50 % participatie in “Ideat Publications” aan Laurent Blanc
  • Roularta Digital levert voortaan full service op het internet met Google- en Facebook-advertising, targeted regional advertising via de grote websites (Proxistore) en newsletters (Proxiletter).
  • Roularta lanceert samen met KBC (25 %) en Unizo (10 %) het e-commerce-platform “Storesquare” voor de locale adverteerders/retailers
  • Autovlan.be (50/50 JV Roularta/Rossel) neemt Autotrack.be over
  • Roularta integreert “Beter Bouwen/Verbouwen” in “Ik ga Bouwen” en “Tu bâtis/Je Rénove” in  “Je vais Construire”

2016

  • Gratis Pers verandert van naam naar Roularta Local Media
  • Roularta Media Group organiseert voor het eerst de Roularta JobDates in de Meiboomlaan te Roeselare
  • Roularta Mediatech accelerator gaat van start. Negen jonge bedrijven krijgen daarbij drie tot zes maanden ondersteuning.
  • Roularta Media Group lanceert een nieuwe abonnementenwebsite

2017

  • De Streekkrant/De Weekkrant wordt “Deze Week (De Streekkrant).
  • KW Krant van West-Vlaanderen pakt uit met een gloednieuw feel good magazine onder de naam KW weekend.
  • Roularta neemt Sterck over. Een magazine voor ondernemers en vrije beroepen, gespecialiseerd in netwerkevents.
  • Roularta Media Group heeft het Nederlandse maandblad Landleven overgenomen van Reed Business Information, onderdeel van RELX Group.

2018

  • KW lanceert een gebruiksvriendelijk en gepersonaliseerd nieuwsplatform KWestie
  • Roularta Media Group verkoopt participatie in Medialaan en neemt een 50% Belang in Mediafin (Tijd/Echo)
  • Overlijden van Mevrouw Willy De Nolf – De Clerck, Medestichtster van Roularta Media Group
  • Roularta Media Group neemt de Belgische lifestylebladen van Sanoma over:
    De weekbladen Libelle/Femmes d’Aujourd’hui en Flair (N/F), het maandblad Feeling/Gael en de magazines La Maison Victor (N/F/E/D), Communiekrant, Loving You, het e-commerceplatform She Deals en de websites Libelle.be, Flair.be, enz.
  • Roularta Media Group richt Roularta Brand Studio op
  • Roularta Media Group richt een nieuwe digitale divisie Roularta Digital hub op.

2019

  • Roularta viert zijn 65-jarig bestaan
  • Nest wordt Libelle Nest / Femmes d’Aujourd’hui Nest
  • Regiotalent.be wordt de job-website
  • Postbuzz wordt overgenomen en Mijn Stad wordt de app/website voor locaal nieuws

2020

  • de Krant van West-Vlaanderen vernieuwt en bestaat nu uit KW Krant van West-Vlaanderen, een krant voor de hele provincie, uit een lifestylemagazine KWWeekend en uit 5 regionale nieuwskranten
  • Roularta verkoopt de Duitse tuin-bladen en bladen voor jonge moeders
  • Een derde 72 pagina-magazinepers wordt in gebruik genomen
  • Roularta verkoopt zijn 50% belang in de magazines voor jongeren in Duitsland aan Bayard en verwerft 100% van Plus Magazine in België.

2021

  • Roularta neemt participaties van Bayard over en controleert voor 100% Roularta Nederland (met Plus en Landleven) en Roularta Duitsland (met Plus en Frau im Leben)
  • Roularta kiest voor nieuwe corporate branding.
  • Roularta stopt met de publicatie van huis-aan-huisbladen zoals De Streekkrant (met uitzondering van TamTam in Knokke). De Zondag zorgt voor een alternatief in alle steden en gemeenten van Vlaanderen.
  • Het project Mijn Stad focust voortaan op reclame via stadstelevisie, digitale schermen in de winkelpunten in heel Vlaanderen.

2022

  • Roularta lanceert DZ Magazine als maandelijks lifestylemagazine bij De Zondag. Dit nieuw initiatief vervangt Steps.
  • Roularta lanceert de Mijn Magazines app waarin alle B2C merken van Roularta kunnen worden gelezen.
  • Roularta lanceert het Family abonnement waarmee lezers alle B2C merken kunnen lezen van Roularta en bovendien hun digitale toegang kunnen delen met 2 extra personen.
  • Roularta Media Group (RMG) neemt 100% van New Skool Media BV (NSM) over en wordt zo eigenaar van 20 magazinemerken in Nederland.