Eigen lof stinkt, andermans lof blinkt

door Pascal Kerkhove, redactiedirecteur KW

 

20/04/2018

Eigen lof stinkt, andermans lof blinkt…

 

"Mooi vormgegeven voorbeeld van signalerende onderzoeksjournalistiek. Bijzonder is ook dat een lokale krant in Vlaanderen de moeite neemt om een onderzoeksploeg op poten te zetten. Het verhaal toont ons dat prostitutie niet weg is als 'de kotjes' uit het straatbeeld verdwijnen. Ze steken dan elders de kop op."

 

We mogen het dan wel denken, bovenstaande lovende woorden komen niet van ons. Het is een letterlijk citaat uit het juryverslag van De Loep, de organisatie die onderzoeksjournalistiek in Vlaanderen en Nederland beoordeelt. Eigen lof stinkt, andermans lof blinkt, ook al ging de hoofdprijs uiteindelijk naar de collega’s van De Tijd en moesten wij net als de journalisten van De Groene Amsterdammer en Nieuwsuur genoegen nemen met zilver. En of we daar bij KW trots op zijn! In topsport win je geen zilver, maar verlies je goud. In de journalistiek win je goud, zilver én brons, zeker in mooi gezelschap als dat van NRC en De Tijd.

 

Bij KW geloven we inderdaad voluit in de kracht van goeie regionale onderzoeksjournalistiek. Een investering is het, in mensen en middelen, maar cruciaal in onze queeste om journalistiek relevant te worden, te zijn en te blijven in het leven van de West-Vlaamse nieuwsconsument. In de komende weken en maanden gooien we ons met KW voluit op de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober. Flitspeilingen, interviews, reportages, cijfers en ja, ook enkele spraakmakende onderzoekdossiers… Lokale verkiezingen zijn de echte zesjaarlijkse hoogmissen van democratie én lokale journalistiek. Bij KW willen we die kans niet missen om weer te scoren. Eenmaal je op dat podium hebt gestaan, wil je daar opnieuw naartoe. Niet uit een onweerstaanbare drang naar journalistieke roem, wel omdat we daarmee als modern nieuwsmerk het verschil maken in het West-Vlaamse leven. En laat net dat onze journalistieke strategie zijn.

 

Hou ons maar in de gaten de komende weken en maanden…

 

26/01/2018

KW, de beste vriend van kw.be

 

Digital first, best print! Het is in 2017 zonder twijfel de meest geciteerde en gehoorde slogan op de redactie van KW. Een radicale stijlbreuk in denken én werken, al was het maar omdat print en online vandaag niet langer elkaars vijanden zijn. Integendeel, kw.be is de beste vriend van KW. En wat verwacht een mens van zijn beste vriend? Juist, dat hij je graag ziet en steunt, maar evenzeer dat hij je wakker en scherp houdt, dat hij je een tik om de oren geeft als dat nodig is. Kortom, dat hij van jou een beter mens maakt. Dat is ook wat KW en kw.be in 2018 (moeten) doen: elkaar beter maken. Met onze website en het fonkelnieuwe KWestie als dagelijkse en persoonlijke digitale informatiestroom, met onze 8 unieke lokale kranten en KW Weekend op vrijdag als kwalitatief leesmoment. Het journalistieke einde van de voorbije week, de journalistieke start van een nieuwe week. KW als modern nieuwsmerk dus, relevant in het leven van 1,2 miljoen West-Vlamingen. Herkenbaar en verbindend. Verfrissend en vernieuwend. Authentiek en geloofwaardig. En altijd trots op West-Vlaanderen.

Wij westvlaanderen verder…

 

22 september 2017

(Bijna) één jaar later….

 

Is het ook jou al overkomen dat je ergens een deur dichtdoet en plots beseft: oei, we zijn weeral een jaar verder. Niets in dit leven is rechtvaardiger dan tijd en toch lijkt het alsof hij steeds sneller gaat. Of is het lopen? Mij overviel dat gevoel vorige donderdag bij het verlaten van de KW-redactie. Elf mooie lokale kranten en een prachtig KW Weekend waren net weer gedrukt. Het is dan altijd uitkijken naar de ochtend nadien als die immense bundel vers gedrukt op mijn bureau ligt. De (aantrekkings)kracht van papier verdwijnt nooit. En toch was het deze keer anders, plots. Even onverklaarbaar als onweerstaanbaar drong een gedachte mijn hoofd binnen: bijna één jaar al ben ik aan de slag als directeur redactie van KW. Straks op 17 oktober is het echt zover, één jaar later… Een fantastisch jaar, vol veranderingen en nieuwe projecten. Vol met veranderende mensen ook, want bij zo’n veranderingstraject ligt net daarin altijd de sleutel van potentieel succes. Mensen warm maken voor en betrekken bij vernieuwing. Ja, vroeger was het goed maar vroeger is voorbij. De uitdagingen van morgen ga je niet tegemoet met de oplossingen van gisteren. En ja, soms wringt dat of doet dat een beetje pijn, maar bij alles wat we doen, houden we altijd één iemand voor ogen: de lezer. Met 1,2 miljoen West-Vlamingen zijn we en in mijn droom westvlaanderen die straks allemaal, dankzij KW. In mijn droom… Beginnen niet alle mooie dingen in  het leven met een droom? In de slaapkamer van mijn dochters (28) en zoon (34) hing een slogan tegen de muur: ‘Open mind for a different view’. Wie wil kijken, ziet altijd meer. Ik mik op nog tien flitsende KW-jaren vol verandering met evoluerende mensen en gedachten, maar zou er echt niemand bestaan die de tijd een beetje kan vertragen? Het is weer vrijdag, KW-dag.  Kw.be bulkt van nieuw West-Vlaams nieuws. De kranten ruiken fantastisch. Kwestie van de dag goed door te komen. KWestie? Juist, het volgende nieuwe KW-project komt er snel aan. Op 6 november.

Soms is het wachten lastig …

 

Tot snel,

Pascal Kerkhove

 

3 mei 2017

Ik ben weer thuis, eindelijk.

Niets of niemand heeft zoveel impact op het leven van een lezer of surfer als de lokale journalist. En bij KW wemelt het van de goeie lokale journalisten. Wie wil dat proces niet leiden? Week na week maken we om en bij de tweeduizend pagina's in elk vernieuwde lokale kranten en een fonkelnieuw magazine.

 

Ons DNA: West-Vlaanderen. De West-Vlamingen. Wij, West-Vlaanderen. Wij westvlaanderen...

En of we daar trots op zijn.

En of ik daar blij mee ben.

 

Leven en werken op het ritme van een redactie, altijd in het rood. Altijd met het oog op meer en betere. Altijd samen.

Voor West-Vlaanderen. Voor KW.

 

Vrienden en kennissen vroegen onlangs wat mij overkomen was.

Simpel, zei ik, ik ben weer thuis.