Gelukkig bestaat er Storesquare

door Stefan Seghers , directeur Storesquare

 

21 december 2017

Gelukkig bestaat er Storesquare

Soms heb je van die ochtenden die je inhalen. Op dinsdag 19 december is de volgende uitspraak voorpaginanieuws: "Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt." Bol, Amazon, Zalando, Coolblue worden onder vuur genomen. Online groeit en het leeuwendeel van deze omzet stroomt naar het buitenland. Dat aandeel groeit elk jaar. Hoe zou dat toch komen? Dat staat eenvoudigweg te lezen in het artikel: "Er bestaat geen Belgische Bol of Zalando." Gelukkig wordt deze boodschap genuanceerd door Grete Remen, CEO van voedingsbedrijf Damhert. Er bestaan waardige Belgische alternatieven, met name Storesquare. 

 

Ik doe even een denkoefening. Er stond immers alternatieven, meervoud. Wie is er naast Storesquare nog volop bezig met de uitbouw van een waardig alternatief? We hebben veel goede Belgische webshops. De 5 CEO's, waarvan in het artikel sprake, geven alvast een mooie voorzet. Hun webwinkels zijn stuk voor stuk pareltjes waar ze jaren aan gebouwd hebben. Maar welk platform in Vlaanderen zou kunnen concurreren met die grote internationale spelers? Toen werd ik even stil. Gelukkig bestaat er Storesquare. Storesquare is nog jong en we kunnen nog een duwtje in de rug gebruiken maar we hebben in het afgelopen jaar ook iets gerealiseerd. Met één miljoen bezoekers, waarvan 97% uit Vlaanderen komt, behoren we bij de Vlaamse top. 

 

Ik ga surfen. Op Storesquare vind ik Belgische whisky, bieren en wijnen, Belgische chocolade, Belgisch speelgoed, Belgische kinderboeken, Belgische mode en nog veel meer. Zijn het geen Belgische producten, dan worden ze in ieder geval aangeboden door een echte Belgische handelaar. Op Storesquare vind ik ook de foto van de etalage en het gezicht van de handelaar. Ik moet vaak glimlachen. Ik had me die bewuste handelaar anders voorgesteld. Uniek, persoonlijk en lokaal. Ja, dat voel je op Storesquare. Ik kan me niet voorstellen dat die buitenlandse spelers hun marktplaats op deze manier gaan inrichten. We hebben iets uniek in handen, onze winkelpunten.

 

Bij Storesquare, geloven we in de kracht van de lokale handelaar en de verankering met de lokale economie. Ik zie een foto op Facebook. Het gaat om een winkelkarretje vol met Storesquare pakjes. Een lokale winkelier die op weg is naar het postpunt. Het zijn drukke tijden. Next day delivery is niet altijd mogelijk als je nog een winkel moet uitbaten. Dat hoeft ook niet. Slechts 50% van de consumenten wil next day delivery. Via Storesquare vermijden we dat alle Vlamingen straks op automatische piloot naar de supermarkt rijden of online kopen bij "de supermarkt van ons allemaal". Er bevinden zich leuke winkels in je buurt waar je tal van authentieke en leuke producten kan ontdekken. Op en top Belgisch. De dag is goed begonnen!

 

14 november 2017

De komst van Amazon naar België

 

Op 8/11 staan de kranten vol met artikels over Amazon. Je leest er dreigende titels zoals “doos van Pandora”, “aanval op onze winkels”, “ellende voor de retailsector”. Als directeur Storesquare sta je even stil bij deze golf aan berichten. Eerst en vooral moeten we wat nuanceren. Amazon lanceert een “prime” abonnement voor Belgische consumenten vanuit zijn platform in Duitsland. Kortom, trouwe Amazon kopers kunnen nu instappen op de bekende abonnementenformule van Amazon. Voor €3,99 per maand geniet je van video streaming, denk aan aan het bekende Netflix, en maak je gebruik van onbeperkte gratis levering. Wie al bij Amazon kocht, zal dat zeker meer doen. Of alle Belgische consumenten morgen massaal meer op Amazon gaan kopen, dat is nog maar de vraag. Amazon voert namelijk geen specifiek Nederlandstalig assortiment. Op de vertaalde Duitse homepage zie ik als best verkopende blu-ray “Ich – Einfach unverbesserlich 3” staan, ofwel “Verschrikkelijke Ikke 3”. Ik zie knutselpakketten voor kinderen met Duitse handleiding en reclame voor “Der Adventskalender”. Helemaal weg is het Duitse sausje niet. Kortom, een Vlaams platform kan je het niet noemen.

 

Spelers zoals Coolblue, Bol en andere online spelers krabben ongetwijfeld in het haar. Amazon is een prijsspeler. Coolblue en Bol zijn dat niet zijn. Op categorieën zoals elektronica hebben ze er een stevige concurrent bij. Aanwezig was Amazon helaas al een tijdje. Wie zijn pakjes gaat ophalen in het postkantoor kan proefondervindelijk het marktaandeel van Amazon inschatten. De dozen, met het bekende Amazon logo, zijn legio aanwezig. Bij Storesquare zijn we niet bezorgd. We vertrekken immers vanuit de kracht van onze lokale winkeliers. We brengen digitale consumenten terug naar het winkelpunt. We spelen niet enkel in op online verkoop. We willen wel een graantje meepikken van die online markt. Daarnaast voert Storesquare een uniek assortiment. Op Storesquare vind je producten die nergens anders online te koop zijn. Het zijn originele producten, niet van bij de supermarkt. Amazon is de grootste supermarkt, gericht op online. Wie zelf een supermarkt is en online verkoopt, kan daar best even bij stil staan.

 

Waar we bij Storesquare meer van wakker liggen is de tendens naar “offline”. Amazon kocht “Wholefoods”, de grootste organische supermarkt ter wereld. Daarmee zet Amazon de stap naar offline en verse voeding van de beste kwaliteit. De wholefoods winkels zijn werkelijk prachtig. Het loyalty systeem van Wholefoods werd vervangen door Prime. Amazon beïnvloedt nu ook offline koopgedrag. Dat is straf. Hopelijk duurt het nog even voor ze hiermee naar België komen. Er is werk aan de winkel. We gaan samen met onze winkeliers op zoek naar uniek assortiment, de beste service en persoonlijk contact. Amazon is een realiteit, maar we geloven dat de kracht van 1000 winkeliers op één platform minstens even sterk is.

 

2 november 2017

Storesquare is klaar voor de feestdagen

 

Storesquare is de online marktplaats voor de lokale handelaar... en we zijn klaar voor de feestdagen. Straks zetten we tienduizenden producten van bijna duizend lokale winkeliers in de kijker. We kiezen voor de unieke invalshoek: "Koop eens een cadeau dat niet van bij de supermarkt komt!" Voor hem, voor haar of voor de kids, op Storesquare vind je een leuk authentiek cadeau voor iedereen. Het is alle hens aan denk want de feestdagen zijn een belangrijk moment. We krijgen de kans om tal van consumenten te verleiden. Met onze marketing afdeling bekijken we de laatste ontwerpen van de printcampagnes en luisteren we nog even naar de radiospot. Het traffic team discussieert over de online display campagne die heel wat mensen moet bereiken. Onze front-end developers werken naarstig verder aan een echte cadeauwijzer die straks live gaat. Deze gaat je doorheen de duizenden mogelijke geschenken navigeren. Ons idee? Laten zien dat het assortiment op Storesquare anders is en vermijden dat iedereen straks op automatische piloot in de auto richting supermarkt rijdt voor de sint- en kerstinkopen. Ook onze winkeliers zijn volop aan de slag. Ze selecteren de leukste en meest originele koopjes waarmee we straks onze cadeauwijzer gaan opvullen. Bij Storesquare werken is altijd spannend maar in aanloop naar de feestdagen nog net iets spannender dan anders!