Is kassaloos winkelen de toekomst?

door Stefan Seghers, directeur Storesquare

 

28/09/2018

Is kassaloos winkelen de toekomst?

De verbaasde blik van de kassier spreekt boekdelen. Ik betaal in de winkel contactloos. Het volstaat om mijn gloednieuwe bankkaart even tot tegen de betaalterminal te houden. Het bekende biepje bevestigt mijn betaling. Het werkt. Mijn nieuwe bankkaart is uitgerust met een NFC-chip. Daarmee kan ik zonder ingave van mijn code betalen. Test-aankoop waarschuwt echter voor contactloze betalingen. De consument legt de waarschuwing naast zich neer. Als het relevant en handig is dan adopteren we technologie en innovatie probleemloos, ikzelf inclusief.

 

We gaan nog een stapje verder want de kassaloze winkel is in optocht. Amazon nam het voortouw maar inmiddels kondigt ook Albert Heyn tachtig "AH to go"-vestigingen aan waar je met het systeem "tap to go" kassaloos kan shoppen. Je activeert je kaart of downloadt de app. Je tikt je kaart of smartphone tegen het schap van het product en 10 minuten later wordt het bedrag automatisch van je rekening afgeschreven. Een gezellig gesprek met de kassier kan je alvast vergeten. Snelheid, efficiëntie en kostenreductie staan centraal. Voor velen van ons was de trip langs de kassa echter geen pretje. Die vermijden we maar al te graag. De glimlach van de kassierster maakt de wachttijden en het nogmaals in- en uitladen van je hele winkelmandje niet goed. Je vraagt je wel af wie dan een oogje in het ziel zal houden. Ik ga stiekem op zoek naar camera's.

 

Bij Roularta vormt de kleinhandel een essentieel onderdeel van ons weefsel. Dus stellen we ons de vraag of de technologie ook bruikbaar is bij onze kleinhandel? Daar heeft men geen digitale winkelschappen. Men heeft geen mogelijkheid om een app te ontwikkelen of NFC-chip kaarten te geven aan trouwe klanten. Maar misschien nog het allerbelangrijkste, het contact met de winkelier vormt onderdeel van een uitzonderlijke winkelervaring. Wie als winkelier vandaag emotioneel connecteert met zijn klanten hoeft helemaal geen schrik te hebben van kassaloze winkels. Uiteindelijk wordt gebruiksgemak met plezier ingeruild voor een uitzonderlijke winkelervaring. Blijkbaar verwachten we dat niet meer van onze voedingssupermarkt.

 

30/03/2018

Autoluwe winkelstraten gaan hand in hand met webwinkels

 

De leegstand in centrumsteden neemt toe. Als je weet dat ook het totale aantal handelaren daalt, is dat een verontrustende conclusie. In Oostende neemt de leegstand af maar dat is artificieel. Men gelooft daar actief dat er minder winkeloppervlakte nodig is door de concurrentie met webwinkels. Dus raadt men het af om in zijstraten een nieuwe zaak op te starten. Lege panden op de winkelwandelroute, dat voelt niet goed. Het aantal handelaren is dermate gedaald dat ook het aantal leegstaande panden is afgenomen. Als dat geen manier is om met positieve statistieken naar buiten te komen.

 

Centrumsteden willen digitaliseren. Het nieuwe buzzword dat je overal hoort is "smart cities". Gezonde, groene, ecologisch aangename werk- en woonomgevingen waar mobiliteit en kwaliteit centraal staan. Helaas gaan autoluwe winkelstraten meestal gepaard met minder winkelbezoek. Mobiliteit is een probleem. Wie lage emissiezones aankondigt, parkingtarieven omhoog haalt en daarenboven ook nog eens een circulatieplan invoert, ziet minder bezoekers in de winkelstraat. Winkels die sluiten, komen niet meer terug. Een duidelijke e-commerce visie bij de beleidmakers kan uitweg bieden. want slimme e-commerce biedt een oplossing voor de kleinhandel, de leegstand, mobiliteit en een ecologische last mile delivery.

 

Autoluwe winkelstraten gaan hand in hand met webwinkels. Mijn uitspraak is een beetje misleidend. Ze moeten hand in hand gaan met échte winkels die ook online verkopen. Je blijf kwaliteit bieden in de winkel maar kan je oude klanten nu ook thuis bereiken. Klanten die online reserveren, hebben de zekerheid dat ze niet voor niets het verkeer trotseren. Nieuwe klanten kan je online werven. Zolang de consument bij de lokale handel blijft kopen, stroomt de omzet alvast niet naar het buitenland. Er komt wel veel extra fijn stof in de lucht. Tenzij we ook slimme intracommunautaire logistieke oplossingen kunnen bedenken.

 

Sommige steden en gemeenten hebben het enigszins begrepen. De meest innoverende gemeenten ontwikkelen eigen digitale platformen, of doen een poging tot. Ik ontvang aanbestedingen voor stadsplatformen. Met €75.000 gesubsidieerde euro's gaat men de wereld veroveren: communiceren met de burger, e-commerce voor de handelaar, mobiele parkeeroplossingen voor de bezoeker, digitale klantenkaarten en cadeaubonnen. Lokale platformen schieten als paddenstoelen uit de grond en verdwijnen even later als de subsidie opdroogt. Steden en gemeenten hebben nood aan stevige partners en goed digitaal advies.

 

Storesquare is de dialoog gestart. We geloven in de combinatie van offline en online. We zijn geen digitaal superplatform. Wij kunnen één grote behoefte invullen: Een e-commerce visie en platform voor de stad. Dankzij Storesquare herontdekken consumenten het aanbod bij de lokale kleinhandel en wordt de stad op slimme manier ontsloten. Storesquare bouwt aan groene en lokale logistiek en probeert de omzet in België te houden. E-commerce met een duurzaam en lokaal karakter.


2/01/2018

Het magische getal van 1 miljoen

 

1 miljoen bezoekers tijdens de eindejaarsperiode, wat betekent dat? Het is heerlijk als een voorspelling uitkomt. We voorspelden 1 miljoen bezoeken op Storesquare in december. Toegegeven, we rekenden op de feestperiode voor een stevige duw. Al bleef het in spanning afwachten, want e-commerce is en blijft een vreemd beestje. We keken nauwlettend toe op de cijfers en plots zie je het gebeuren. Opeens gaat het bezoekersaantal door het dak. 1 miljoen bezoeken, waarvan 97% Vlamingen, wat betekent dat? Hoe visualiseer je dat? Het lichtfestival in Gent trok 640.000 bezoekers. De straten zagen zwart van het volk, Gent liep over. De Ghelamco Arena in Gent biedt plaats voor 20.000 toeschouwers. We hebben hem 50 keer gevuld. Gent zelf telt 259.000 inwoners. 1 miljoen is een magisch getal! 

 

Als je een online marktplaats zoals Storesquare groot wil maken, dan is de feestperiode van enorm belang. Het is dé periode van het jaar waarin je voor klanten iets heel vertrouwelijks mag doen. We zorgen voor pakjes onder de kerstboom, originele cadeaus van bij de lokale winkelier. Als straks de pakjes geopend worden, dan zorgen wij voor de emotie: de kriebels in de buik, de guitige glimlach, de twinkelende ogen. Straks gebeurt het pas echt. Dan wordt er gevraagd: “Waar heb je dit gevonden?” Er zullen ongetwijfeld heel wat mensen tongstruikelen over de naam Storesquare maar het wordt een veelbesproken onderwerp aan de kersttafel. Na deze Kerst zal Storesquare nooit meer hetzelfde zijn.

 

Online kopen geraakt ingeburgerd, de hevige sneeuwval gaf ons een duw in de rug en wij hebben massaal ingezet op de naamsbekendheid van Storesquare tijdens deze feestperiode. Tijdens mijn autorit naar het werk hoor ik onze radiospot. Terwijl ik online surf zie ik onze display banners: “Op Storesquare koop je originele cadeaus, niet van bij de supermarkt.” Op Youtube herken ik enkele van de Storesquare collega’s. Ze kropen voor de camera om te laten zien hoe échte emotie bij het krijgen van het perfecte cadeau er uit ziet. Dat lukt hen op amper 6 seconden! Via Google shopping zetten we de producten in de verf en via Facebook lopen regionale campagnes die je terugbrengen naar het winkelpunt. Dit is de som van een ongeziene marketing campagne waarop het hele team trots mag zijn!

 

21/12/2017

Gelukkig bestaat er Storesquare

 

Soms heb je van die ochtenden die je inhalen. Op dinsdag 19 december is de volgende uitspraak voorpaginanieuws: "Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt." Bol, Amazon, Zalando, Coolblue worden onder vuur genomen. Online groeit en het leeuwendeel van deze omzet stroomt naar het buitenland. Dat aandeel groeit elk jaar. Hoe zou dat toch komen? Dat staat eenvoudigweg te lezen in het artikel: "Er bestaat geen Belgische Bol of Zalando." Gelukkig wordt deze boodschap genuanceerd door Grete Remen, CEO van voedingsbedrijf Damhert. Er bestaan waardige Belgische alternatieven, met name Storesquare. 

 

Ik doe even een denkoefening. Er stond immers alternatieven, meervoud. Wie is er naast Storesquare nog volop bezig met de uitbouw van een waardig alternatief? We hebben veel goede Belgische webshops. De 5 CEO's, waarvan in het artikel sprake, geven alvast een mooie voorzet. Hun webwinkels zijn stuk voor stuk pareltjes waar ze jaren aan gebouwd hebben. Maar welk platform in Vlaanderen zou kunnen concurreren met die grote internationale spelers? Toen werd ik even stil. Gelukkig bestaat er Storesquare. Storesquare is nog jong en we kunnen nog een duwtje in de rug gebruiken maar we hebben in het afgelopen jaar ook iets gerealiseerd. Met één miljoen bezoekers, waarvan 97% uit Vlaanderen komt, behoren we bij de Vlaamse top. 

 

Ik ga surfen. Op Storesquare vind ik Belgische whisky, bieren en wijnen, Belgische chocolade, Belgisch speelgoed, Belgische kinderboeken, Belgische mode en nog veel meer. Zijn het geen Belgische producten, dan worden ze in ieder geval aangeboden door een echte Belgische handelaar. Op Storesquare vind ik ook de foto van de etalage en het gezicht van de handelaar. Ik moet vaak glimlachen. Ik had me die bewuste handelaar anders voorgesteld. Uniek, persoonlijk en lokaal. Ja, dat voel je op Storesquare. Ik kan me niet voorstellen dat die buitenlandse spelers hun marktplaats op deze manier gaan inrichten. We hebben iets uniek in handen, onze winkelpunten.

 

Bij Storesquare, geloven we in de kracht van de lokale handelaar en de verankering met de lokale economie. Ik zie een foto op Facebook. Het gaat om een winkelkarretje vol met Storesquare pakjes. Een lokale winkelier die op weg is naar het postpunt. Het zijn drukke tijden. Next day delivery is niet altijd mogelijk als je nog een winkel moet uitbaten. Dat hoeft ook niet. Slechts 50% van de consumenten wil next day delivery. Via Storesquare vermijden we dat alle Vlamingen straks op automatische piloot naar de supermarkt rijden of online kopen bij "de supermarkt van ons allemaal". Er bevinden zich leuke winkels in je buurt waar je tal van authentieke en leuke producten kan ontdekken. Op en top Belgisch. De dag is goed begonnen!

 

14/11/2017

De komst van Amazon naar België

 

Op 8/11 staan de kranten vol met artikels over Amazon. Je leest er dreigende titels zoals “doos van Pandora”, “aanval op onze winkels”, “ellende voor de retailsector”. Als directeur Storesquare sta je even stil bij deze golf aan berichten. Eerst en vooral moeten we wat nuanceren. Amazon lanceert een “prime” abonnement voor Belgische consumenten vanuit zijn platform in Duitsland. Kortom, trouwe Amazon kopers kunnen nu instappen op de bekende abonnementenformule van Amazon. Voor €3,99 per maand geniet je van video streaming, denk aan aan het bekende Netflix, en maak je gebruik van onbeperkte gratis levering. Wie al bij Amazon kocht, zal dat zeker meer doen. Of alle Belgische consumenten morgen massaal meer op Amazon gaan kopen, dat is nog maar de vraag. Amazon voert namelijk geen specifiek Nederlandstalig assortiment. Op de vertaalde Duitse homepage zie ik als best verkopende blu-ray “Ich – Einfach unverbesserlich 3” staan, ofwel “Verschrikkelijke Ikke 3”. Ik zie knutselpakketten voor kinderen met Duitse handleiding en reclame voor “Der Adventskalender”. Helemaal weg is het Duitse sausje niet. Kortom, een Vlaams platform kan je het niet noemen.

 

Spelers zoals Coolblue, Bol en andere online spelers krabben ongetwijfeld in het haar. Amazon is een prijsspeler. Coolblue en Bol zijn dat niet zijn. Op categorieën zoals elektronica hebben ze er een stevige concurrent bij. Aanwezig was Amazon helaas al een tijdje. Wie zijn pakjes gaat ophalen in het postkantoor kan proefondervindelijk het marktaandeel van Amazon inschatten. De dozen, met het bekende Amazon logo, zijn legio aanwezig. Bij Storesquare zijn we niet bezorgd. We vertrekken immers vanuit de kracht van onze lokale winkeliers. We brengen digitale consumenten terug naar het winkelpunt. We spelen niet enkel in op online verkoop. We willen wel een graantje meepikken van die online markt. Daarnaast voert Storesquare een uniek assortiment. Op Storesquare vind je producten die nergens anders online te koop zijn. Het zijn originele producten, niet van bij de supermarkt. Amazon is de grootste supermarkt, gericht op online. Wie zelf een supermarkt is en online verkoopt, kan daar best even bij stil staan.

 

Waar we bij Storesquare meer van wakker liggen is de tendens naar “offline”. Amazon kocht “Wholefoods”, de grootste organische supermarkt ter wereld. Daarmee zet Amazon de stap naar offline en verse voeding van de beste kwaliteit. De wholefoods winkels zijn werkelijk prachtig. Het loyalty systeem van Wholefoods werd vervangen door Prime. Amazon beïnvloedt nu ook offline koopgedrag. Dat is straf. Hopelijk duurt het nog even voor ze hiermee naar België komen. Er is werk aan de winkel. We gaan samen met onze winkeliers op zoek naar uniek assortiment, de beste service en persoonlijk contact. Amazon is een realiteit, maar we geloven dat de kracht van 1000 winkeliers op één platform minstens even sterk is.

 

2/11/2017

Storesquare is klaar voor de feestdagen

 

Storesquare is de online marktplaats voor de lokale handelaar... en we zijn klaar voor de feestdagen. Straks zetten we tienduizenden producten van bijna duizend lokale winkeliers in de kijker. We kiezen voor de unieke invalshoek: "Koop eens een cadeau dat niet van bij de supermarkt komt!" Voor hem, voor haar of voor de kids, op Storesquare vind je een leuk authentiek cadeau voor iedereen. Het is alle hens aan denk want de feestdagen zijn een belangrijk moment. We krijgen de kans om tal van consumenten te verleiden. Met onze marketing afdeling bekijken we de laatste ontwerpen van de printcampagnes en luisteren we nog even naar de radiospot. Het traffic team discussieert over de online display campagne die heel wat mensen moet bereiken. Onze front-end developers werken naarstig verder aan een echte cadeauwijzer die straks live gaat. Deze gaat je doorheen de duizenden mogelijke geschenken navigeren. Ons idee? Laten zien dat het assortiment op Storesquare anders is en vermijden dat iedereen straks op automatische piloot in de auto richting supermarkt rijdt voor de sint- en kerstinkopen. Ook onze winkeliers zijn volop aan de slag. Ze selecteren de leukste en meest originele koopjes waarmee we straks onze cadeauwijzer gaan opvullen. Bij Storesquare werken is altijd spannend maar in aanloop naar de feestdagen nog net iets spannender dan anders!