Synergieën, daar steunt onze toekomst op

door Jeroen Mouton, Chief Financial Officer

 

21/05/2018

“Synergieën, daar steunt onze toekomst op”

 

In mijn laatste blog, beloofden we een spannend druk 2018. Toen wisten de ex-Sanoma medewerkers nog niet hoe ze enthousiast zouden kunnen aansluiten bij de Roularta familie. Binnen enkele weken zal het waarschijnlijk zover zijn. Mooie bladen die een versterking zijn voor de Roularta business. En die versterking mag je breed zien: synergieën! Zowel bij de redacties, als de commerciëlen en zeker ook bij de ondersteunende diensten. Wat hebben we nu een mooie brede portefeuille aan sterke magazines! We zullen veel kunnen leren van elkaar. Maar eerst is het mekaar leren begrijpen, verstaan & luisteren. Daarna ontstaat het beste van twee werelden. Dus synergieën is niet enkel een financieel gegeven, ook een cultureel. Als we er in slagen om alle synergiën te plukken, ziet de toekomst er goed uit !

 

02/01/2018

“Volle kracht vooruit”

 

2018. Hoe zullen we daarop terugkijken binnen 365 dagen? Eén ding is alvast zeker: Roularta zal er sterk anders uitzien. Roularta neemt in 2018 afscheid van Medialaan en verwelkomt een nieuw familielid, Mediafin! Iedereen kan zich dit andere Roularta voorstellen vanuit zijn of haar invalshoek, ervaring of job. Ik neem je even mee in de financiële aspecten hiervan. Onze resultatenrekening zal er hierdoor helemaal anders uitzien doordat de omzet- en kostenstructuur in TV, radio en telecom nu eenmaal verschillend is dan die van een financiële dagkrant. Dit wil ook zeggen dat we meer zullen moeten uitgaan van onze eigen Roulartaproducten en -sterktes naast een fantastisch De Tijd/L’Echo. Ook de financiële balans van Roularta zal substantieel wijzigen. Als alles loopt zoals verwacht, zal Roularta een cash-overschot hebben, wat een sterke, maar ook onontbeerlijke, positie is binnen de sterk transformerende mediasector. Dus ja, 2018 zal er sterk anders uitzien dan vorig jaar. En we hebben het nog niet gehad over alle zaken die we nog niet weten. Kortom, het wordt een spannend druk 2018!

 

14/09/2017

“Eén jaar in de Roularta familie”

 

Bij iedere verjaardag sta je even stil. Kijk je even achteruit en evalueer je. Wat valt het meest op na één jaar in de Roularta familie? Focus op de klant, focus op de kwaliteit, focus op de lange termijn. Dat DNA van Roularta sijpelt binnen in alles wat ondernomen wordt. Tijdens het voorbije jaar, is de wereld aan een heel snel tempo veranderd. Ook zo binnen Roularta. Als familielid van Roularta, word je meegenomen in het transformatie verhaal van de Mediasector. Nieuwe producten ontstaan, bestaande worden aangepast. En dit met de continue vraag: zit het product goed, wilt de klant dit, hoe kan de uitvoering beter, … Dit brengt zoveel boeiende uitdagingen met zich mee, dat er geen seconde verloren gaat. En iedereen, vanuit zijn of haar job en talenten, kan een steentje bijdragen in de toekomst van Roularta ! Oh ja, nu ik erover nadenk, het is eigenlijk bijna anderhalf jaar in de Roularta Familie: Tempus Fugit...

 

12/06/2017

Bij Roularta moet je eerst je plaats verdienen.

 

Je mag hier met een berg diploma's binnenkomen, als je niet zelf kunt aantonen wat belangrijk is, bekijken mensen die diploma's niet eens. Terecht, denk ik. In andere bedrijven kom je binnen met een titel en dan ben je die titel en functioneer je vanuit die titel. Roularta gelooft daar niet in. Je moet hier eerst bewijzen wie je bent. Pas als je dat hebt bewezen, wordt er naar je geluisterd. Ik vind dat goed. Wat Roularta nog sterk maakt: de redeneringen zitten er allemaal voor lange termijn. Je ziet hier mensen die al heel lang met onverminderd enthousiasme voor Roularta werken. Dat is slechts mogelijk als je als bedrijf voor die mensen langetermijnperspectieven uitzet. Die langetermijnvisie is belangrijk voor de mensen, voor het bedrijf, voor de producten, voor de klanten. Een derde grote troef van Roularta is de focus op de klanten. Dat vind ik zelf ook belangrijk. De cijfers ondersteunen de mensen en de producten en niet omgekeerd. Maar de cijfers dienen wel om te sturen. Cijfers zijn noodzakelijk. Daar kan je niet van loskomen.