Voorbereid op elke noodsituatie

door Dieter Verbeest, Kwaliteitsverantwoordelijke drukkerij

 

27 juni 2018

Voorbereid op elke noodsituatie

 

Brand, een gevaar in de drukkerij. Hier staan tonnen papier. Er wordt gewerkt met solventen, oliën… Allemaal hoogst brandbaar materiaal. Natuurlijk nemen we allemaal altijd en overal alle mogelijke voorzorgsmaatregelen. Maar dan nog moeten we voorbereid zijn op een noodsituatie.
 

Vandaag krijgt de interne brandweerploeg een herhalingsles. Preventieadviseur Danny Desmet legt in zijn bevlogen stijl uit waar, wanneer en hoe we dan moeten reageren. Drama, ramp, catastrofe, nachtmerrie: Danny schuwt de grote woorden niet om te beschrijven wat een brand zou teweeg brengen.
 

Tijdens de les worden de algemene zaken nogmaals opgefrist. Wat te doen bij een brandalarm? Wie heeft welke taak? Kunnen we de situatie snel onder controle krijgen  of is een interventie van de brandweer noodzakelijk? En in dat laatste geval, hoe kunnen we de brandweer ondersteunen? Zo'n herhalingssessie is zeker nuttig. Bij een echte situatie heerst er chaos en stress, terwijl een snelle reactie toch zeer belangrijk, misschien wel levensbelangrijk is. Op die momenten moeten we op routine kunnen terugvallen.

Na het theoretisch gedeelte trekken we de drukkerij in. Wie daar even de tijd neemt om rond te kijken, bespeurt overal vormen van brandpreventie. Boven ons hoofd houden honderden sprinklers de wacht, aan de machines staan blusapparaten, aan de muren hangen blusslangen. Er zijn noodmelders, automatisch detectiesystemen, enzovoort.

 

Danny neemt ons nog even mee naar buiten. Daar toont hij hoe we de brandweer zo snel mogelijk toegang tot ons bedrijf kunnen verschaffen. Het belangrijkste: de toegangspoorten openen en watertoevoer voorzien.  

Eindigen doen we in het pomplokaal waar drie zware dieselpompen staan opgesteld. De technische dienst is net bezig met de wekelijkse test van de dieselpompen, die zorgen voor een constante toevoer van water vanuit onze eigen blusvijver. Met die blusvijver en de ondergrondse hydranten (aansluitingen op de waterleiding) heeft Roularta bij een brand een tsunami van water ter beschikking.


Laten we hopen dat het nooit gebeurt, maar in een noodsituatie kunnen Roularta, Danny en alle collega’s rekenen op de interne brandweerploeg!

 

13 februari 2018

Kwaliteit is geen routineklus

 

Een modern machinepark, daar kan toch enkel maar mooi drukwerk van de persen rollen? Helaas pindakaas, zo werkt het niet. Een conducteur, drukker, bobineur en een uitpakker. Elk zijn taak en specifieke functie, en samen laten zij de pers rollen.

We werken met moderne drukpersen, ondersteund door automatisch systemen voor kleurdensiteit, kleur- en baanregister enzo... Maar automatisatie heeft ook zijn beperkingen en een menselijke fout is snel gebeurt...

 

Waar pas ik dan in als kwaliteitsverantwoordelijke? Overal.

Ik check en dubbelcheck. 80% van mijn tijd bestaat uit controle.

Gebruiken we het correct papier? Gebruiken we de correcte specificaties? Drukken we de juiste editie, en wordt deze correct aangeduid? Het lijkt allemaal routine, maar net dan gebeuren er fouten.

De pers draait, tijd om een goed-voor-druk te geven.

Samen met de drukker overlopen we pagina per pagina. We controleren of de kleuren op het papier de kleurechte drukproef zo goed mogelijk benadert. Ik stuur bij waar nodig. Indien de kwaliteit niet voldoet leg ik de pers stil. Ik beslis welke veranderingen aan de pers moeten gebeuren om de vereiste kwaliteit te halen. Hierbij spelen mijn jaren ervaring een grote rol. Bijna altijd halen we een hogere kwaliteit na de interventies.

Toch is het soms wikken en wegen: Een deadline halen, een te grote kost voor een minieme toename aan kwaliteit, een te grote persstilstand....

 

Gelukkig krijgen we heel wat steun vanuit de directie: periodieke kwaliteitsvergaderingen, nieuwe producten, test momenten... Alles om de kwaliteit steeds op hoog niveau te houden. En dat maakt de job boeiend, en geeft veel voldoening. ...

 

Oja, wat met de overige 20% van mijn tijd?

Een preventieve controle van de drukpers tijdens een onderhoudsperiode, tijdig vervangen van inktrollen, het fijn afstellen van de machine... Kwaliteit komt niet vanzelfsprekend.

 

14 november 2017

Ga maar werken bij een degelijk bedrijf

 

In 2002 was ik 20 jaar en pas afgestudeerd. "Ga maar werken bij een degelijk bedrijf" – ik hoor het mijn ma nog altijd zeggen. Roularta stond bovenaan mijn lijstje, want Roularta is een klinkende naam in Roeselare. Er volgde een sollicitatiegesprek, waarin bleek dat mijn technische opleiding voldoende was om de dag erna al te kunnen beginnen.  Ik garandeer je, de eerste kennismaking met de drukkerij is ronduit indrukwekkend en overweldigend. Gigantische drukpersen, ellenlange papierbanen, het op en af rijden van vorkliften met papier, kranten die langs transportkettingen boven je hoofd worden getransporteerd en een ploeg productiemedewerkers die alles in goede banen leiden. Ik dacht bij mezelf: " Waar ben ik nu aan begonnen?" 

 

Ik startte als oproller aan de krantenpers. Ik kreeg de nodige opleidingen en draaide al heel snel mee in het ploegenstelsel. Bij de uitbreiding van de drukkerij en de aankoop van nieuwe drukpersen kon ik telkens meegroeien: van oproller over bobineur en drukker naar tenslotte conducteur, de voorman van de drukpers. Omdat ik als  floater/vlinderwerd ingezet,  deed ik ervaring op aan alle drukpersen. In september 2016 resulteerde dit in een nieuwe functie: kwaliteitsverantwoordelijke. Met de  collega’s Carl en Tony zijn wij 24/7 beschikbaar. We zorgen voor de correcte afstelling  van de drukpersen, lossen druktechnische problemen op en assisteren de collega's aan de drukpers om kwalitatief hoogstaand drukwerk af te leveren. Het is een boeiende job die veel samenwerking vereist. Maar het geeft mij voldoening om een mooi magazine af te leveren en te kunnen zeggen: "Dit hebben wij gemaakt."