L’union fait la force.

door Mark Daemen, Manager Data & New Business RMG

06/04/2020

L’union fait la force.

 

Ik weet niet welk woord de laatste weken het best zou omschrijven. In de context van Roularta wil ik uiteindelijk kiezen voor fier.
 
We zaten nog maar een paar dagen thuis en nieuwe initiatieven als mijnmagazines.be/mesmagazines.be en de digitale versie van De Zondag zagen het levenslicht. Het eerste speelt in op het “Blijf in uw kot” momentum. Iedereen zoekt duiding en/of ontspanning. Wat beter dan vier weken lang het magazine van je keuze op je deurmat en de overige 15 magazines digitaal ‘doorbladerbaar’ in een speciaal hiervoor tegen een strakke deadline gebouwde kiosk. De Zondag van zijn kant werd in een even uitdagende korte tijdspanne omgezet tot een digitale versie, voor de vijf weken dat ze niet bij de bakker wordt verdeeld. Velen vonden vanaf de eerste zondag hun weg naar deze nieuwe digitale versie bij het genot van hun croissant. Dit kon natuurlijk enkel doordat in alle mogelijke divisies iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt en samenwerkt. Elk vanuit, in dit geval letterlijk, zijn hoek (van het land).  Een mooi staaltje van ondernemerschap waarbij we samen enorm veel geleerd hebben. We nemen dit mee voor de ontwikkelingen die verder nog in de pijplijn zitten.
Door deze twee initiatieven te noemen, vergeet ik waarschijnlijk nog vele grote en kleine initiatieven in elk van onze teams. Ze maken ons sterker en wijzer voor de toekomst.
 
Ook bij #kooplokaal sluiten we met plezier aan. Net zoals onze winkels en restaurants lokale steun en clientèle hard zullen kunnen gebruiken roepen we de adverteerders op om aan hun lokale media te denken.
 
Uiteraard kunnen we niet dankbaar genoeg zijn voor de collega’s die nog elke dag de verplaatsing naar kantoor maken en onder andere in de drukkerij zorgen dat onze media nog steeds van de drukpers rollen. Onze magazines en kranten blijven de hoeksteen van onze activiteit. De woorden in de blogpost van onze kwaliteitsverantwoordelijke in de drukkerij, Dieter Verbeest, eind januari bleken profetisch. ‘Geloof mij, 2020 word super boeiend. 2020 wordt het jaar van de drukkerij!’
 
Bepaalde bedrijfsonderdelen kwamen al snel onder druk door onder andere het snel terugvallen van reclamecampagnes waardoor tijdelijke werkloosheid zich opdrong. Naast veel begrip, merk ik dat collega’s de fierheid over hun bijdrage aan het groter geheel trouw blijven en hun relatie met de collega’s maar ook de klanten en adverteerders blijven onderhouden.
 
In deze periode maakten we kennis met elk denkbare video-conferencing systeem. Zoom, Hangout, Teams, Bluejeans,… hebben geen geheimen meer voor ons. Getuige ook de mozaïekbeelden op de Roularta Facebook pagina.
De videobeelden geven ons ook een intieme inkijk in de woonkamers van onze collega’s en externe partners. Of in mijn geval de keuken. Uitzonderlijk zelfs de tuin. Een potentiële Nederlandse leverancier stond op een koude ochtend met skipak in zijn tuin. Zijn kinderen waren ‘nogal druk in huis’. We zien wel vaker in de achtergrond en op de voorgrond partners en kinderen door het beeld lopen. Fantastisch hoe gefocust werken gecombineerd wordt met het entertainen van kleine en minder kleine kinderen of met het hen letterlijk bij de les houden.
 
Wij zijn klaar voor de periode na Corona. Bij mij thuis staan de tulpen van 65 jaar Roularta intussen in bloei. Laat de toekomst maar komen.
 
Toch op de valreep nog een tweede woord. Dankjewel.
Dankjewel collega’s. Dankjewel postbodes en winkelbedienden. Dankjewel zorgpersoneel. Dankjewel iedereen. Fier!
 
En nu weer aan de slag.

20/01/2020

Het is opendeurdag in de grot van Ali Baba

 

Geen verhaal over een Chinese e-commerce gigant maar wel degelijk over het sprookje uit Duizend-en-een nacht waarbij ‘Sesam, open u’ de grot naar de goudschat opent.

 

We beschikken bij Roularta immers over een rijke schat aan goudklompjes. Sinds Digital Hub, samen met mijzelf, nu een goed jaar geleden van start ging in september 2018 ontdekte ik een berg aan sterke persoonlijkheden met tonnen ervaring en specifieke competenties. Samen met onze sterke merken kan het niet anders dan dat we met dit ‘menselijk kapitaal’ onze bestaande initiatieven versterken en nieuwe successen uit de grond stampen. Deze initiatieven hoeven trouwens niet enkel digitaal te zijn, in weerwil van onze divisienaam Digital Hub. Onze printmedia spelen nog steeds een belangrijke rol in veel van onze projecten, zowel door hun kwaliteit als de inzet van hun kwantiteit.

 

Peter Hinssen schreef in 2014 al een boek met als centrale boodschap dat ‘het netwerk altijd wint’. Als Digital Hub willen we deze handschoen oppikken door bruggen te bouwen met alle afdelingen binnen onze organisatie tot een efficiënt netwerk. We brengen de talenten uit onze teams, zo nodig aangevuld met externe specialisten, aan tafel om elke businessuitdaging te tackelen. Geen persoon te weinig noch teveel. Snelheid en wendbaarheid zijn dan ook een formele opdracht voor Digital Hub. We zijn op deze korte tijd ook verder geëvolueerd, waarbij er bijvoorbeeld een PMO Manager, in de persoon van Thomas Lepouttre aan de organisatie werd toegevoegd. Waarbij PMO staat voor Project Management Office. Onze trajecten worden hierdoor nog tastbaarder, beter gedocumenteerd en met kennis van zaken afgestemd. Soms verliezen we nog iemand (tijdelijk) uit het oog binnen de uitgebreide organisatie op onze drie locaties. Het is altijd fijn als je merkt dat projectleden hun teamleden en het management van dichtbij op de hoogte houden zodat ‘iedereen mee is’.

 

Eerder liet ik voor onze HR al volgende persoonlijke quote optekenen ‘Een goed idee is zilver. De uiteindelijke uitvoering met het team is goud.’ Opnieuw een verwijzing naar de schatten die we samen uitbouwen als ‘One Family, One Team’.

 

Ik kan uit persoonlijke overtuiging niet genoeg benadrukken dat de academy’s die doorgaan in al onze vestigingen een ware schat aan informatie bieden die je niet aan jezelf mag laten voorbijgaan. De uitdagingen van je collega’s leren kennen en externe specialisten die hun expertise komen delen zijn een prachtig geschenk voor je eigen professionele en persoonlijke ontplooiing.

 

Sesam, open u.

We spreken meer dan ooit met onze collega’s, lezers (direct of via onderzoeken), adverteerders, agentschappen, concurrenten en leveranciers. We schrikken er hierbij niet voor terug om onze eigen strategieën openlijk te delen. We geloven er immers in dat indien alle betrokken partijen beter begrijpen waar wij als bedrijf naartoe willen, ze ons met diezelfde openheid tegemoetkomen om hun visie en ideeën te delen. Collega’s uit verschillende divisies kunnen getuigen over de rijkdom die we uit dergelijke recente gesprekken halen. We willen niet op onze schat blijven zitten. Voor ons dus geen geheime boodschap als ‘Sesam, open u’ om toegang tot onze kennis en plannen te krijgen. Ons doel is en blijft het creëren van waarde voor onze partners en onszelf op korte én lange termijn.

 

Een van de grote uitdagingen voor de komende tijd is alvast het verhogen van het engagement voor onze mediamerken. Hoe laten we onze gebruikers vaker en diepgaander hun toegang tot onze rijke content gebruiken? Dit gebruik is immers de basis voor veel van onze (nieuwe) initiatieven.

 

Laten we de deuren van onze grot wagenwijd openzetten. Mijn deur staat alvast open voor dat idee waarop jij allang broedt. 2020 wordt een fantastisch jaar.

terug naar boven