Het Innovation Lab viert zijn 1 jarig bestaan!

door Nick Dutry, Technologie & Multimedia

09/12/2019

Het Innovation Lab viert zijn 1 jarig bestaan!

 

Wat vliegt de tijd razendsnel. In september 2018 werd binnen Roularta het Innovation Lab opgericht dat ten dienste staat van alle businessunits. Hoogtijd voor mij om terug te blikken op het voorbije jaar maar vooral ook om een vooruitblik te werpen naar de toekomst. Waarop lag onze focus op het afgelopen jaar? Het Innovation Lab is een afdeling waar technologische innovatie hoog in het vaandel wordt gedragen. Een van onze ambities is de digitale transformatie doorheen de verschillende interne businessunits helpen te versnellen en te transformeren, dit in samenwerking met de Digital Hub. De concrete noden werden gecapteerd en een veelvoud aan projecten opgestart. Als ik een oplijsting maak van de grote onderwerpen/thema’s die aan bod kwamen, schrik ik even:

 

Artificiële Intelligentie (AI): Misschien is ‘AI’ wel het meest overhypte woord van 2019 maar het werd dus ook nog breder ingebed in onze organisatie. In onze customer service afdeling bijvoorbeeld hebben we een AI-toepassing geïntroduceerd met als doel deze afdeling verder te professionaliseren waardoor er efficiënter en klantgerichter gecommuniceerd kan worden. Voor onze digitale kanalen werd er gewerkt aan een personalisatie engine die in staat is slimme, en datagedreven nieuwsaanbevelingen te ontsluiten naar onze lezers. We verwachten begin 2020 een introductie op onze digitale kanalen die zal zorgen voor hoger engagement en retentie op deze kanalen.

 

Chatbots: Hoewel de hype rond chatbots ondertussen wat gaan liggen is, bleken er toch een aantal concrete cases waar chatbots een effectieve meerwaarde leveren binnen onze organisatie. Het Innovation Lab werkte aan een chatbot voor lezers en adverteerders van De Streekkrant/Deze Week die opmerkingen omtrent de distributie zo efficiënt mogelijk zal verzamelen en doorgeven aan onze distributiepartner BD. Daarnaast werkt onze abonnementendienst aan een chatbot die de vele vragen van abonnees automatisch beantwoordt.

 

Text2speech: Deze technologie laat ons toe onze artikels naar audiobestanden om te zetten via kwalitatieve Vlaamse en Franse botgedreven stemmen. Op die manier worden de artikels van Knack, Trends, Le Vif en Tendances nu ook reeds als audio aangeboden worden in onze Apps en websites.

 

Voice: Eén van de vele onderzoeksprojecten van het Innovation Lab is de toekomst van Smart Speakers en Home Assistants. Speakers zoals de Google Home, Google Nest of Amazon Echo raken steeds meer ingeburgerd in onze huiskamers, maar hier zijn ook voor Roularta veel uitdagingen aan verbonden. Hoe zorg je er als uitgever bv. voor dat onze artikels of recepten op deze devices als eerste aangeboden worden? Een aantal van deze technologietrends zijn matuur genoeg en slaagden we er dus ook in mooie resultaten te boeken. Andere technologieën vergen verdere maturiteit en zoeken we momenteel naar alternatieve tussenoplossingen.

 

Voor welke uitdagingen sta ik komende jaren?

 

Eerst en vooral wil ik graag de uitgevoerde investeringen in tools en technologie van het afgelopen jaar verder verfijnen om zodoende de ROI op deze technologische investeringen te maximaliseren. Als ik de globale trends binnen de media sector bekijk, staan wij de komende jaren voor een aantal grote uitdagingen. Blockchain (als betaaloplossing voor lezers en adverteerders), Internet of Things, Conversational marketing, Loyalty, Robotjournalistiek, Robotic Process Automation, de introductie van 5G … het zijn maar enkele van de trends die tal van nieuwe mogelijkheden zullen bieden voor onze sector. Leuk, vind ik dat, al die toekomstmuziek! Samen met mijn collega’s kijk ik er dan ook naar uit om deze nieuwe trends en technologieën verder onder de loep te nemen en potentiële use cases te identificeren en uit te werken samen met onze business units. 

 

Met oprechte fierheid blazen we dus dit jaar ons eerste kaarsje uit en kijk ik alvast uit naar de verdere evoluties binnen onze boeiende sector.

26/08/2019

Personalisation, trust and sustainable media

 

Volgens de recentste resultaten gepubliceerd in het Digital News Report - een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Reuters Institute for the Study of Journalism - is het vertrouwen in Belgische nieuwsmerken gedaald ten opzicht van het vorige rapport. Uitgevers hebben moeite om duurzame verdienmodellen te exploiteren. Het onderzoek geeft ook aan dat de consument behoefte heeft naar meer attractievere media bundels door toegang te krijgen tot meerdere nieuwsmerken via één enkel abonnement.

 

Dat maakt mij gelukkig want daarop spelen wij dus in. En hoe!

 

Een voorbeeld is onze New Deal. Hierbij krijg je als Knack-abonnee volledige digitale toegang krijgen tot de inhoud van de 6 Belgische nieuwsmagazines (Knack, Trends, Sport/Voetbalmagazine, Le Vif/L’Express, Trends-Tendances & Sport/Foot Magazine) op pc, tablet en smartphone, inclusief de +zone op de website en de archieven). Hoe straf is dat?

 

Een ander initiatief, namelijk NewsButler dat kadert binnen een VLAIO innovatietraject zet volop in op intelligente en gepersonaliseerde nieuwsaanbevelingen op onze bestaande kanalen zoals websites, app’s enz. en nieuwe communicatiekanalen. Als deelonderzoek van dit project ga ik o.a. ook na of er specifieke lezersbehoeften bestaan rond thematische contentbundels.

 

Het recentste initiatief is een samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel waarbij wij een leerstoel hebben gelanceerd rond Personalisation, trust and sustainable media. Binnen dit initiatief onderzoeken wij manieren waarop nieuwsmediabedrijven in de toekomst duurzaam kunnen innoveren met een positieve impact op rendabiliteit. Deze leerstoel duurt 4 jaar en is in nauwe samenwerking met VUB. Het uitgangspunt van de leerstoel is een doelgerichte aanpak rond  innovatie in positionering (merkenstrategie), mindset (redactionele focus, vertrouwensband met publiek) en maatschappelijke impact (onderzoeksjournalistiek, factchecking).

 

Het doet mij ontzettend veel deugd dat Roularta dergelijke initiatieven ondersteund en ik hieraan kan mee werken. Zo zijn wij klaar voor de toekomst. Een toekomst waar gediversifieerde inkomstenstromen en slimme strategieën van cruciaal belang zijn om te overleven. 

09/04/2019

Impact genereren bij onze lezers: ik ben trots om hiervan deel te mogen uitmaken!

 

Het is een maand geleden dat ik bericht kreeg dat het NewsTAPAS -project werd geselecteerd door Google Digital News Innovation Fund. Dit project is geïnitieerd door ons team van Roularta Innovation en zal tools en technologieën ontwikkelen die zullen toelaten de weergave van content automatisch aan te passen aan de noden en de context van de gebruiker. Door hierop in te spelen,  willen wij hun digitale leeservaring verder optimaliseren en de aandacht tot onze digitale nieuwsmerken maximaliseren.

 

Trots dat ik ben met deze selectie! Dit project is een unieke samenwerking met VRT, AI service provider ML2Grow en de IMEC onderzoeksgroepen SMIT en IDLab.

 

Deel uitmaken van dit soort projecten vind ik een geweldige kans die ik niet laat liggen. Ik sta te popelen om samen met dit multidisciplinair team van start te gaan! Zoals Steve Jobs ooit zei: “We’ve hired only people who want to make the best things in the world.”. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat we met dit team de juiste skills samenbrengen die impact kunnen genereren en ook onze doelen realiseren.

 

De basis voor de toekomst is met NewsTAPAS hier en nu gemaakt.

06/12/2018

Exciting weeks – wonderful teams – amazing projects

 

Eén van de pijlers binnen ons Innovation Lab heeft als doelstelling digitale innovatie te stimuleren door partnerships te sluiten tussen technologische leveranciers en onderzoeksgroepen van universiteiten of hogescholen. Samen vormen we een triple helix (samenwerking tussen overheid, ondernemingen en onderwijs) om zo technologische vooruitstrevende oplossingen in de markt te zetten waar gebruikers echt op zitten te wachten. 

 

Dergelijke partnerships zijn mogelijk door initiatieven zoals Google Digital News Initiative (DNI) Funding of Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

 

Een aantal weken geleden hebben we beslist om deze keer niet één maar wel twee projectvoorstellen in te dienen tijdens de laatste ronde van Google DNI Funding. Ik hield dit in eerste instantie niet voor mogelijk, er moesten toen nog bergen werk worden verzet.

 

Ik ben niet het type dat graag zijn hoofd laat hangen en vlieg er dan ook graag meteen in. We zijn er dan ook in geslaagd om twee verschillende projectteams samen te stellen, elk geschikt voor de inhoud van deze dossiers. Ditmaal werken we samen met KULAK en NUNKI, een Franse Scale-up. Voor het andere team werken we samen met VRT, VUB, Universiteit Gent (IDLab) en ML2grow (een spin-off van de UGent gespecialiseerd in Machine Learning).

 

3, 2, 1,… actie…  Tijdens verschillende overlegmomenten werden beide projectideeën geëvalueerd en bijgestuurd. Dat leidt vaak tot interessante discussies aangezien elke partij zijn persoonlijke visie heeft op bepaalde inhoudelijke aspecten. Eens alle partijen op dezelfde lijn zaten, konden we van start gaan met het definiëren van het gewenste resultaat alsook de totale omvang van het project. Het is voor mij een topervaring om dag na dag het dossier verder te zien evolueren net zoals een polijstmachine die een ruwe diamant tot een mooi juweel omtovert. Een scherpe focus, een portie gezond verstand en een goede drive in het team zijn naar mijn persoonlijke mening de ingrediënten om dit soort dossiers met een typisch zeer korte doorlooptijd tot een goed eind te brengen.

 

3 december 2018, deadline day. Beide projecten werden opgeleverd ter beoordeling bij Google DNI Funding. Het is nu in spanning afwachten tot begin 2019. Wie weet krijgt ons Innovation Lab een mooi nieuwsjaarcadeau en kunnen we vooruitblikken op de kick-off met onze projectteams. Eerst gaan we even van de gezellige kerstperiode genieten samen met collega’s, vrienden en familie. Ik wens iedereen alvast een gezond en gelukkig 2019!

28/06/2018

Customers… the day after tomorrow

 

Kennen jullie het recentste boek van Steven van Belleghem? Als expert op vlak van digitale transformatie en klantgerichte ondernemingen kijkt hij naar diverse prangende onderwerpen van de toekomst zoals artificiële intelligentie, voice controlled assistants, chatbots,... Een nieuwe technologische wave dient zich aan. Als lid van Roularta’s Innovation Lab boet boeit het mij mateloos.

 

Heel gelukkig ben ik ook dat Roularta inversteert in klanttevredenheid 2.0. Wereldwijd lopen mediabedrijven massaal de benen van onder hun lijf om deze technologieën te volgen. Het doel? “Faster then real-time customer serivce” waarbij de relatie met de klant centraal staat en alle mogelijke touchpoints maximaal geoptimaliseerd worden. Op dat vlak scoort Roularta hoge ogen dankzij het langetermijnproject “The Customer Journey”.

 

Ik heb een gezonde honger naar de toekomst en daarom zit ik op mijn plaats in het Innovation Lab. Dit is de technologische accelerator van onze organisatie. Met een slimme nuchterheid realiseren we oplossingen voor interne business units, lezers en adverteerders. Als Coördinator Technologie & Multimedia gids ik je graag door de technologie van overmorgen. Door deze samen te ontrafelen en verder in onze organisatie te ontplooien is er een gezonde honger naar de toekomst. De meerwaarde van ons Innovation Lab leer je pas echt kennen in mijn volgende blogpost.

terug naar boven